Cabaret Maldito s’estrena a Barcelona

Andrea Balart, Irina Balart, Íngrid Gustems. BARCELONA. Demà a les 20:30h la Compañía del Circo de los Horrores estrena a Barcelona el seu nou espectacle, Cabaret Maldito, el tercer show d’una trilogia que, com avança el seu director artístic, i actor en la pell de Lucifer, Suso Silva, probablement es convertirà en quartet en els propers anys.

Si aquest circ tan poc convencional ja va sorprendre en la presentació del seu primer projecte, el Circo de los Horrores el 2007, i amb la segona part, el Manicomio de los Horrores el 2012, ara Suso Silva, que va començar en el món del circ en un vessant còmic i mímic, afirma que la seva tercera creació és la millor de les que ha produït. “Els espectadors són part integrant del show, volem transportar-los amb nosaltres, en una exhibició que expliqui una història, no circ perquè sí”, afirma el director. Tot i així, certifica que tots els seus espectacles són els seus “nens” però el seu preferit sempre serà el primer, per “l’esforç i l’afecte” que hi va posar.

L’espectacle, ambientat en un Cabaret infernal allotjat en una antiga Catedral gòtica, està marcat per un gran erotisme i sensualitat explícita en totes les actuacions; és per això que l’edat mínima per assistir-hi és de divuit anys, cosa que Silva comenta al·legant que “el tema és bastant delicat, freguem els límits, no tenim pèls a la llengua, tot i que no hem considerat necessari jugar gaire amb els nus”.

De totes formes, per al director, el circ no és lloc per als nens, “això ho van inventar els Pallassos de la Tele, però jo prefereixo enfocar-ho cap a altres tendències molt més adultes”. Així, el prohibit, el que està mal vist, la luxúria i el poder de Lucifer entren a escena mitjançant els moviments de contorsionistes, els equilibris dels acròbates i les coreografies preparades per la coneguda Lola González.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Suso Silva, director i artista del Circo de los Horrores. Font: Irina Balart

Pallassos transvestits, nans viciosos, dimonis, madames, combinen circ, teatre, dansa i cant en una exhibició plural poc explotada fins ara. “Un noi de vint o trenta anys és el que busca: jocs tan extrems com el Cabaret Maldito, llenguatge bèstia, molt luxuriós, desenfrenat”, sentencia el director, que avança que tocaran “els set pecats capitals i totes les tendències sexuals i polítiques”.

L’actuació, que inclou entre d’altres artistes espanyols, italians, anglesos o equatorians, desenvolupa totes les tècniques circenses conegudes i les transporta a un altre nivell. Les fusiona amb foc, amb sexe, amb cançons i balls. “No ha estat fàcil fer cap d’aquests espectacles perquè tothom ens augurava un fracàs en ser un show no apte per a nens”, assegura Silva, però el cert és que la seva iniciativa amb el Circo de los Horrores ha estat tan imponent que diferents circs mundials l’han copiada i la companyia s’ha hagut d’encausar contra els plagis.

La música en directe és un dels punts forts del plantejament del Cabaret Maldito, interpretada pels mateixos artistes i amb acompanyament de piano de cua, guitarres elèctriques i cor de Gòspel. A més, l’interior de la fosca carpa, plena de taules i cadires sota l’escenari, pretén traslladar el públic a un cabaret de veritat, on els artistes no són més que els dimonis de la societat, referències contínues al cine i un terror agredolç que no provoca por, sinó empatia, a partir de mètodes del circ contemporani.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

L’èxit de la temàtica tètrica, però, sempre ha anat acompanyat de la polèmica, sobretot amb crítiques de sectors propers als malalts mentals que desaprovaven l’ús poc ètic de la paraula “manicomi” i de tot el que comporta un internament per desordres psíquics per provocar el riure. Silva es defensa dient que al seu circ no són irrespectuosos amb les malalties, “fins i tot els hem convidat a les funcions perquè vegin que en salvem les distàncies”.

Quant a la sexualització de la dona en el Cabaret, que sempre fa acte de presència fins i tot amb comentaris de periodistes que destaquen la bellesa de les artistes enlloc del seu art, el Suso Silva més afalagador comenta que quan els artistes ofereixen el seu físic, estan disposats que el públic ho valori, encara que “a mi m’agrada veure cossos bonics, però això no em serveix de res si la noia guapa no sap actuar”.

El Cabaret Maldito promet dues hores i mitja d’emocions, de sorpresa, de participació, i una experiència vital oferida per uns artistes que porten mesos preparant-se, “són tan bons perquè entrenen molt”, diu Silva. El temps dirà, però de moment cal comentar que les entrades per a l’estrena de demà ja estan exhaurides des de fa una setmana i es preveu un bon recapte, amb preus a partir de divuit euros, i un públic “enèrgic, content i agraït” que podrà gaudir d’un circ diferent del 3 de febrer al 13 de març, al Port Vell de Barcelona.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s